لیست کامل اصطلاحات Analytics: از A تا Z مفاهیم Analytics (قسمت سوم)

دنیای Analytics بسیار وسیع و در حال گسترش می باشد. با وجود تکنولوژی ها، ابزارها و تکنیک های جدید که به طور منظم حاصل می شوند، واژه نامه ای برای آن موردنیاز می باشد.

N: Neural Networks

شبکه عصبی یک سیستم کامپیوتری است که بر اساس قابلیت ها و عملکرد مغز انسان طراحی شده است و به یک کامپیوتر یا ماشین توانایی یادگیری از طریق مشاهده و بررسی داده ها را می دهد. واکنش ها، پاسخ ها، فعالیت های یک ماشین از طریق تکرار یادگیری بدست می آید. شبکه عصبی شامل اجزا پردازش کننده متصل بسیاری است که برای حل یک مساله مورد استفاده قرار می گیرد.

از شبکه های عصبی می توان برای استخراج الگوها و شناسایی روندها از میان داده های نامشخص و پیچیده استفاده کرد.

O: Operational Analytics

تجزیه و تحلیل عملیاتی یک نوع تحلیل کسب و کار است که بر بهبود عملیات موجود تمرکز دارد. این نوع تحلیل کسب و کار شامل استفاده از ابزارهای مختلف داده کاوی و جمع آوری داده ها برای کسب اطلاعات شفاف تر جهت برنامه ریزی کسب و کار است. تحلیل عملیات به سیستم های کسب و کار اعمال می شود  تا بینش لازم جهت تصمیم گیری در عملیات بلادرنگ به کار گرفته می شود. این تحلیل، کسب و کار را از نظر هزینه و راندمان و همچنین ساده سازی عملیات بهینه می کند.

P: Predictive Analytics

تحلیل پیشگویانه از شیوه های مدلسازی، یادگیری ماشین، داده کاوی، هوش مصنوعی برای انجام تجزیه و تحلیل مجموعه داده های جهت پیش بینی اقدامات آینده استفاده می کند. به عنوان مثال، ازاین تحلیل به طور گسترده در بخش های مالی و خرده فروشی به منظور پیش بینی رفتار مصرف کننده و رشد کسب و کار براساس داده های تاریخی در هزاران نقطه داده استفاده می شود. در این روش، داده های موجود، اقدامات آینده براساس احتمال و قابل اعتماد بودن مشخص می کنند.

Q: Q-Learning

Q-Learning یک نوع یادگیری تقویتی است که یک روش برای راه اندازی یادگیری ماشین ارائه می دهد. در این روش، ماشین سیاست مشخص و مطلوبی را با توجه به تاریخچه تعامل با محیط دنبال می کند. براساس اقدامات انجام شده و پاداش های دریافت شده، ماشین یاد می گیرد که چگونه بهترین حرکت را به سمت بدست آوردن بهترین پاداش انجام دهد.

R: Retail Analytics

تجزیه و تحلیل خرده فروشی مربوط به روش های تحلیل داده در زمینه خرده فروشی می باشد. یک خریدار یا مشتری دارای نقاط ارتباطی مختلف با یک کسب و کار خرده فروشی است، تجزیه و تحلیل خرده فروشی به تحلیل اقدامات در نقاط مختلف را به منظور رسیدن به بینشی جهت رفتار مشتری، ظرفیت مورد نیاز، جمعیت شناسی، وفاداری محصول، وفاداری برند، بازشناسی برند، حفظ مشتری، رضایت مشتری، فروش و غیره می پردازد.

S: Supply Chain Analytics

زنجیره تامین دامنه ای است که به دلیل نقطه های ارتباطی و تبادل اطلاعات در فرآیند درگیر هستند. استفاده از تحلیل ها به این سیستم ها در مدیریت بهتر و طراحی زنجیره های تامین از نظر بهره وری عملیاتی، هزینه و عملکرد کمک می کند.

تحلیل داده های موجود برای اندازه گیری عواملی از جمله سوخت، هزینه های ذخیره سازی، زمان تحویل، هزینه های منابع، هزینه های لجستیک و غیره به سازمان، تصویر بهتری از مناطقی که نیاز به بهبود دارد و چگونگی بهینه سازی برای رسیدن به حداکثر خروجی را می دهد.

T: Traffic Analysis

تحلیل ترافیک، فرایند بررسی و تحلیل پیام ها برای بیرون کشیدن اطلاعات از الگوها در ارتباط است. این تحلیل می تواند حتی زمانی که پیام ها رمزگذاری شده اند و نمی توانند رمزگشایی شوند، انجام شود. این امر برای بررسی عملکرد و امنیت عملیات شبکه انجام می شود.

این تحلیل، عواملی از جمله سرعت شبکه، استفاده از شبکه، نوع و اندازه داده های منتقل شده را بررسی کند و می تواند برای نظارت و ردیابی جریان های داده های مخرب و بسته ها مورد استفاده قرار گیرد.

U: Unsupervised Learning

یادگیری بدون نظارت یکی از روش های یادگیری ماشین است که داده ها در آن برچسب گذاری نشده اند و ماشین یاد می گیرد این داده ها را تحلیل کند تا یک الگو یا ساختار پنهان برای آن پیدا کند.

در اینجا ماشین بدون درک صریح و روشن یاد می گیرد که برای انجام به چه چیزی نیاز دارد و با تمرکز بر تحلیل داده برای پیدا کردن شباهت ها در آن تلاش می کند و یک الگوی جامع را از مجموعه داده ها نتیجه گیری می کند.

این روش در شناسایی تصویر، خوشه بندی ژنتیکی، کاوش الگو و غیره استفاده می شود.

V: Visualization

مصورسازی نمایش تحلیل داده ها در قالب گرافیکی یا بصری است زمانیکه نیاز به خوانایی بهتر و قابل فهم تر موردنیاز است. در زمان های اخیر، مصورسازی به عنوان یکی از مهارت های کلیدی تحلیلگران در سطح تصمیم گیری کسب و کار تبدیل شده است. ارائه بصری کمک می کند تا داده ها قابل درک شوند.

W: Web Analytics

اینترنت بزرگترین نمایش دهنده اطلاعات و در واقع بزرگترین عامل رشد داده های بزرگ می باشد. تحلیل وب برای تجزیه و تحلیل رفتارهای مختلف و شناسایی الگوهای خاص براساس جمعیت شناسی، استفاده، مکان و … انجام می شود.

این نوع تحلیل در درک و بهینه سازی استفاده از وب کمک می کند. با آنلاین بودن کل جهان، تحلیل داده های وب سایت ها بسیار مهم است که چگونه کسب و کار می تواند عملکرد را بهبود ببخشد.

X: XML Databases

یک پایگاه داده XML یک سیستم نرم افزاری پایدار داده است که اجازه می دهد داده ها معین شوند و معمولا در فرمت XML ذخیره شوند.

Y: YARN

Apache Yarn یک تکنولوژی مدیریت خوشه ای متن باز است که در تحلیل داده های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. این امر می تواند به عنوان یک سیستم عامل توزیع شده و بزرگ مقیاس برای برنامه های داده های بزرگ مشاهده شود.

Z: Z-score

یکی از مهمترین اقدامات آماری در تحلیل است. این نمره تعداد انحراف معیارهائی را که یک نمره از میانگین متفاوت است ، نشان می‌دهد. این نمره امکان مقایسه نمراتی راکه در واحدهای مقیاس گوناگون اندازه‌گیری شده‌اند فراهم می‌کند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *