تجزیه و تحلیل داده یا Analytics چیست؟

امروزه در هر جایی که می روید، درباره analytics می شنوید، analytics در حال حاضر یکی از محبوب ترین واژگان است. analytics روش کسب و کار مردم را تغییر می دهد.

همانگونه که وارد شدن اینترنت یا برق انقلابی در زندگی ایجاد کرد، وجود analytics هم به همان اندازه تاثیرگذار خواهد بود. Analytics هر جنبه ای از زندگی ما را تغییر شکل می دهد.

Analytics قدرت فوق العاده ای دارد که می تواند سرنوشت ملت ها و شرکت های چند میلیارد دلاری را تغییر دهد. اما به صورت عام، یک اصطلاح مبهم است. پس analytics چیست؟

می تواند به صورت ساده به عنوان فرآیند شکستن یک مساله به بخش های ساده تر و استفاده از نتایج بدست آمده براساس داده ها برای تصمیم گیری تعریف شود. Analytics یک ابزار یا تکنولوژی نیست، بلکه یک شیوه تفکر و عمل است.

به طور کلی analytics را می توان به صورت زیر تعریف کرد:

“استفاده از دنباله ای از مراحل (الگوریتم ها) یا تحولات برای تولید بینشی از مجموعه داده های پردازش شده”

Analytics شامل جمع آوری، پردازش، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده برای بدست آوردن بینش لازم می باشد. می توان داده ها را از منابع مختلفی جمع آوری کنیم از باغ ها تا تیم های ورزشی. می توان آن را در چندین روش پردازش کنیم. می توان سوال های خود را تعریف کنیم و با کار کردن بر روی داده ها به آن ها پاسخ دهیم و در نهایت، بینش ما می تواند تاثیر مستقیم و قابل توجهی بر کسب و کار امروز داشته باشد.

Analytics در حال تبدیل شدن به پایه و اساس بسیاری از کسب و کارهای جهان است. با توجه به اینکه حجم بسیار زیادی از داده ها در هر کسب و کار وجود دارد، نمی توان برای تصمیم گیری های استراتژیک بر اساس شهود اطمینان کرد.

Analytics برای برخی می تواند به تحلیل ترافیک یا عملکرد یک وب سایت یا اپلیکیشن مربوط شود، برای برخی دیگر می تواند به تلاش برای بدست آوردن بینشی باشد که می تواند فروش یا زنجیره تامین را بهبود بخشد. مفهوم Analytics با توجه به نوع کاربرد، تغییر پیدا می کند اما فرآیند برای همه به صورت مشابه می باشد.

داده در هربخش از زندگی ما از محدوده دیجیتالی با تلفن های همراه تا سوابق سلامتی، تاریخچه خریدها، استفاده از منابع از جمله انرژی را شامل می شود. در شکل کلی، داده اطلاعات به صورت ساده می باشد که برای استفاده بعدی ذخیره شده است. داده یک رکورد پایا یا مدل چیزی است که در دنیای واقعی اتفاق افتاده است.

در شرکت ها ، دپارتمان های زیادی وجود دارند که داده ها را تولید و تحلیل می کنند از جمله منابع انسانی، مدیریت، بازاریابی، فروش و مالی. حجم داده هایی که در این شرکت ها تولید می شود به دلیل پیچیده تر شدن کسب و کار رو به افزایش است.

ظهور تکنولوژی های بیشتر، عامل بالقوه ای در رشد منابع اطلاعاتی می باشد مانند تحلیل داده هایی که در شبکه های حسگر و فناوری های پیشرفته تولید می شوند. در صورتی که داده های تولید شده را نتوان تحلیل کرد، تولید تمام این داده ها ارزشی ندارد.

بنابر این با توجه به توضیحات ذکر شده analytics:

از منطق، استدلال استنتاجی و استقرایی، تفکرانتقادی و روش های کمی در میان داده ها برای بررسی پدیده ها و رخدادها و تعیین ویژگی های اساسی آن استفاده می کند.

Analytics به عنوان “راه حلی که از شناسایی الگوهای معنی دار و روابط میان داده ها پشتیبانی کند” نامیده می شود.

Analytics برای تجزیه و تحلیل داده های بزرگ یا کوچک، ساده یا پیچیده، ساخت یافته یا غیرساخت یافته، داده های کمی یا کیفی برای اهداف مشخص درک ، پیش بینی و بهینه سازی استفاده می شود.

یک مقصد نیست، بلکه فرآیند رسیدن به بینش جهت تغییرات تاثیرگذار است. در واقع Analytics علم تبدیل داده ها به اقدامات قابل اجرا می باشد.

به ما این امکان را می دهد تا الگوهای معنی دار در داده ها را کشف کنیم و در بررسی داده ها با هدف رسیدن به نتیجه پشتیبانی می کند.

یک محصول را ایجاد می کند که به عنوان ورودی برای فرآیند تصمیم گیری استفاده می شود. به عبارت دیگر، فرآیند Analytics یک محصول داده- بزرگ یا کوچک ، قابل استفاده یا غیرقابل استفاده مجدد ایجاد می کند که ورودی فرآیند دیگری را تامین می کند.

تکنولوژی نیست، اگر چه تکنولوژی برای کمک به فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر از سادگی شمارش چیزها یا استفاده از ریاضی پایه است، با وجود مزیت آنچه که در مورد گذشته می دانیم، آینده را پیش بینی و بهینه سازی می کند.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *