پیش بینی تقاضا چیست؟

پیش بینی تقاضا به بخشی از تحلیل پیش بینی اشاره دارد که در آن مقدار خرید یک محصول یا میزان درخواست یک سرویس توسط مشتریان برآورد می شود.

پیش بینی تقاضا همانطور که از نامش پیداست، میزان درخواست (کالا یا خدمات) نوسط مشتریان را ارزیابی و پیش بینی می کند. پیش بینی تقاضا فراتر از حدس های تجربی است و داده های فروش بر اساس تاریخ یا داده های جاری از بازارهای موردآزمون را مورد بررسی قرار می دهد. این نوع روش تحلیلی برای تصمیم گیری قیمت گذاری، ارزیابی ظرفیت مورد نیاز در آینده و تصمیم گیری های استراتژیک در مورد بازارهای جدید مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا پیش بینی تقاضا اهمیت دارد؟

    • پیش بینی تقاضا مهم است، زیرا دانش لازم در مورد چگونگی تقاضا برای محصولات و خدمات شما در طول زمان ارایه می دهد.
    • این داده ها می توانند جهت مدیریت موجودی مورد استفاده قرار گیرند به طوریکه تعیین مقدار مناسب موجودی برای رسیدگی به تقاضا انجام شود.
    • درک و دانستن تقاضا برای حفظ رقابت ضروری است به دلیل اینکه این امکان را می دهد تا بتوانید هزینه های تولید را کنترل کنید و فقط آنچه را که می دانید به فروش برسانید.
    • پیش بینی تقاضا برای تولیدکنندگان بسیار مهم است زیرا این اطلاعات تولید را هدایت می کند و قیمت را تحت تاثیر قرار می دهد.

پیش بینی تقاضا به چه سوال هایی می تواند پاسخ بدهد؟

  • چه تعداد از هر محصول در ماه های آینده به فروش می رسد؟
  • کدامیک از سرویس های ارایه شده در ماه های آینده به فروش می رسد؟
  • تغییرپذیری تقاضا برای محصولات یا سرویس ها چگونه است؟
  • روند تقاضا به چه صورت است؟ آیا قله های ثابت که باید از آن مطلع باشم، وجود دارد یا خیر؟

چگونه از آن استفاده کنیم؟

  • با استفاده از تکنیک های پیش بینی مانند تجزیه و تحلیل سری زمانی
  • کاهش هزینه های غیر ضروری ناشی از عرضه بیش از حد یا بسیار کم از طریق تکنیک های داده کاوی
  • به طور سنتی، بیشتر پیش بینی ها با نگاهی به فروش های گذشته انجام می شود اما دسترسی به ابزارهای جدید و مجموعه داده ها این تحلیل را دقیق ترمی سازند
  • تجزیه و تحلیل شبکه عصبی به پیش بینی تقاضا می تواند کمک کند.
  • تجزیه و تحلیل متن در پست های رسانه های اجتماعی، انجمن های محصول و سایت های بررسی می تواند به پیش بینی تقاضا نیز کمک کند. همچنین با ابزارهایی مانند Google Trends می توان دید که چه چیزی مورد بحث، اشتراک گذاری و جستجو توسط مشتریان قرار گرفته است و در نتیجه می تواند به پیش بینی تقاضا کمک کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *