لیست کامل اصطلاحات Analytics: از A تا Z مفاهیم Analytics (قسمت اول)

دنیای Analytics بسیار وسیع و در حال گسترش می باشد. با وجود تکنولوژی ها، ابزارها و تکنیک های جدید که به طور منظم حاصل می شوند، واژه نامه ای برای آن موردنیاز می باشد.

در این بخش یک لیست کامل A تا Z از اصطلاحات در Analytics که  معمولا مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز است برای کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند، شناخته شده باشد را گردآوری کرده ایم.

A: Artificial Intelligence

همانطور که می دانید، AI همان چیزی است که ظاهرا برای از بین بردن انسان ها تنظیم شده است. اما هوش مصنوعی جریان اصلی حال حاضر است و محبوب تر از آنچه تاکنون بوده، می باشد. AI در همه زمینه ها قابل پیاده سازی می باشد و برنامه های کاربردی مختلفی از جمله تشخیص گفتار، ادراک بصری، ترجمه زبان، ربات سخنگو، اتومبیل های خودران، شبیه سازی سفر فضایی و نظامی، مسابقات بازی های استراتژیک از طریق هوش مصنوعی ساخته شده اند.

AI انقلاب تکنولوژیکی بعدی است که شیوه زندگی عادی ما را تغییر خواهد داد.

B: Business Analytics

BA یا تجزیه و تحلیل کسب و کار شامل مهارت ها، ابزارها، تکنولوژی ها و شیوه هایی است که قادر به کشف کردن از میان داده های موجود در کسب و کار و منتج شدن به بینش لازم برای برنامه ریزی کسب و کار در آینده می باشد. BA یک سازمان را در مسیری قرار می دهد که مبتنی بر داده حرکت کند. BA از روش های کمی پیچیده برای ساخت مدل های کسب و کار و همچنین مبتنی داده های بر شواهد استفاده می کند.

C: Cloud Analytics

CA برنامه های تجزیه و تحلیل و ابزارهای آماری و تکنیک هایی برای بدست آوردن بینش موردنیاز از داده های ذخیره شده در ابرهای خصوصی یا عمومی می باشد. با توجه به ماهیت ذخیره سازی ابر، ابزارها و تکنیک های سفارشی برای ارائه فرآیندهای تحلیل ابر موردنیاز است.

برخی از مثال های CA عبارتند از:

SaaS Business Intelligence، تحلیل شبکه های اجتماعی، انبار داده میزبانی شده

D: Deep Learning

یادگیری عمیق یکی از روش های یادگیری ماشین است که از الگوریتم های پیچیده برای قادر ساختن ماشین ها جهت یادگیری توسط خودشان و حل مسائل پیچیده در کسب و کارها، علوم داده، ریاضیات و … استفاده می کند. DL از قابلیت های مغز انسان الهام گرفته شده و مبتنی بر شبکه های عصبی مصنوعی می باشد.

یادگیری عمیق در حال حاضر دروازه ای به هوش مصنوعی و از روش های محبوب تر دستیابی به آن است.

E: E-commerce Analytics

تجزیه و تحلیل تجارت الکترونیک استفاده از روش های تجزیه و تحلیل است که در زمینه خرده فروشی تجارت الکترونیکی بکار برده می شود. در یک حالت آنلاین عملیاتی، تجارت الکترونیک حجم زیادی از داده ها را در صدها نقطه داده تولید می کند. بنابراین تحلیل ها، کسب و کار را با اطلاعات و بینش هایی که قبلا دسترسی به آن وجود نداشته، فراهم می کند.

تجزیه و تحلیل تجارت الکترونیک می تواند به کسب و کارهای آنلاین با ارائه اطلاعات در مورد رفتار کاربر، فعالیت کاربر، الگوهای خرید، حفظ کاربر، بدست آوردن کاربر و غیره کمک کند.

این بینش ها به شرکت ها کمک می کند تا تجربه ای بهتر برای کاربران خود بدست بیاورند. درنتیجه موجب وفاداری و خرید مشتری می گردد.

F: Financial Analytics

تجزیه و تحلیل مالی برای پاسخ به سوالات خاص مربوط به شرکت های فعال در فضای BFSI می باشد. داده های مالی شرکت برای تولید بینش لازم تجزیه و تحلیل می شوند. Financial Analytics یا تحلیل مالی شامل کار کردن بر روش های تحلیل/تشخیص تقلب، امتیاز اعتباری، پیش بینی، تحلیل ریسک و … می باشد.

تحلیل مالی می تواند برای مدیریت سرمایه گذاری های شرکت، ردیابی عملکرد کسب و کار، پیش بینی بازار، ارزیابی دارایی های یک سازمان استفاده شود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *